INFORMÁCIÓ

06 1 612 3375

infoaterem.hu

Sstyle

SSTYLE - Utcai Harc

 

Az sstyle a  90-es évek eleje óta folyamatosan fejlődő utcai harcos önvédelmi illetve küzdősport rendszer. Magyar fejlesztés, kimondottan a valós, utcai és más kötetlen helyzetek kezelésére lett kifejlesztve.  Mivel elsősorban a szituációk küzdelmi részére koncentrál, ezért is nevezzük inkább utcai harcos irányzatnak. Jellegét tekintve az ún. taktikai önvédelmi rendszerek és a küzdősportok/harcművészetek között helyezkedik el. Előbbiekhez képest jóval harcosabb hozzáállást mutat, utóbbiaktól pedig a szabadabb technikai megoldásokban különbözik.

Az sstyle alapelvei, mozgása, küzdelmi filozófiája modern, tudományos elvek alapján, a valósághoz ragaszkodó gondolkodásmód szerint lett kidolgozva, ezért sokszor jelentősen eltér az ismert, de a hazai viszonyokhoz kevésbé illeszkedő rendszerekétől. Offenzív irányzat, azaz akár sportban, akár önvédelmi szituációban azonnal igyekszik átvenni a kezdeményezést.

Az sstyle ún. állóharcos rendszer. Széles körű ütő, rúgó, közelharcos és földreviteli technikákat tartalmaz, eredetileg kifejezetten szabadtéri, utcai szempontok szerint fejlesztve, ahol változatos a környezet, az évszak- és időjárásviszonyok, ellenfeleink pedig szinte biztosan súlyosabbak, erősebbek, hosszabb végtagúak, viselkedési korlátaik nincsenek, és általában többen is vannak. Az sstyle erre a szélsőségesnek tűnő, ám nagyon is valós küzdelmi problémára igyekszik hatékony megoldásokat felmutatni.

 

Az sstylenak küzdősport változata is kialakult, az elvek és mozgásanyag megtartásával. A behatárolt küzdőtér és sportszerű keretek eredményeképp, ez a változat leginkább a thaiboxra és K1-re hasonlít, de más küzdelmi megközelítést alkalmaz.

Az sstyle oktatása küzdősport jellegű edzésekkel kezdődik, mert az a tapasztalat, hogy a fizikai terhelést és a pszichikai küzdelmi szembenállást mindenkinek meg kell szoknia, és el kell érnie egy viszonylag magas szintet ahhoz, hogy valós szituációban helyt tudjon állni. A küzdősportos alapozóval párhuzamosan fut az ún. koordinációs edzés. Ez az sstyle egy speciális része, célja, hogy az alapozásnál felszínre kerülő hibákat, korlátokat megszüntesse. Segítségével kijavítjuk a gyakorló egyensúlyát, testtartását, mozgását, hibás beidegzéseit, esetleges sérüléseit stb. Ezekre mind szükség van ahhoz, hogy gyorsaságunkat és erőnket, mely valójában jóval nagyobb mint amit eddig elképzeltünk, ki tudjuk használni teljesen.

Ez a fázis egyéntől függően addig tart, amíg a gyakorló el nem éri azt az optimális szintet, hogy az sstyle önvédelmi és küzdelmi mozgásanyagát már torzítások nélkül, pontosan és hatékonyan tudja elsajátítani. Az alapozás közben a gyakorló megismerkedik sokféle technikával és harci alkalmazással is, ami az érdeklődését folyamatosan fenntartja, de ezek nagy ismétlésszámú rögzítése csak a koordinációs fázis után történik meg, amikor már kiváló  fizikai és pszichikai alapokra építkezünk.

Ezen a ponton válik ketté az önvédelmi és  küzdősportos edzés. Akit csak az sstyle küzdősport része érdekel, annak az önvédelmi rész nem kötelező, energiáit helyette a sportra fordíthatja. A fordított eset viszont – azaz önvédelmi edzés küzdeni tudás nélkül – nos, ilyen választás nálunk nem lehetséges. Tapasztalataink alapján ugyanis az ilyen jellegű edzésrendszer legfeljebb hamis önbizalom felépítésére alkalmas, hatékony önvédelemre nem.

 

Honlap, további információ :  www.sstyle.hu

Edzések:

H-SZ : 19-20:30   Szabó Tamás  Szasza  

Jelentkezni, érdeklődni az sstyleszentendre@gmail.com címen vagy a 20-3452622 telefonszámon lehet.

 

 

Az sstyle állóharcos irányzat, azaz elsősorban ütésekkel és rúgásokkal operál, nagyobb ütő-rúgó távolságból és közelharcban, test-test ellen is. A közelharcos koncepció része a különböző földreviteli technikák (csavarások, dobások stb) és az ellenük való védekezés is. Az önvédelmi részben az elterjedtebb ütő és szúrófegyverek, illetve a hirtelen kéz ügyébe kerülő eszközök elleni védekezés is szerepel. (Ezen eszközök aktív felhasználása, pl késharc gyakorlás, viperával támadás stb nem célja az irányzatnak, de az életszerű védekezés tanítása okán jellegzetes részleteikkel megismerkedünk.)

Ahogyan a test támadó eszközeiben nincsenek korlátozások (fejelés, könyök, térd stb ), ugyanígy a test minden felületére is tanulunk támadási módokat, természetesen a gyakorlásnál szigorú élet- és egészségvédelmi korlátozások vannak.  A küzdősport változatban a technikai megoldások az adott szabályrendszerhez igazodnak.

Az sstyle küzdelmi szemlélete abból a koncepcióból indult ki, hogy az ellenfél nagy valószínűséggel előnyben van velünk szemben: magasabb, nagyobb súlyú, erősebb, hosszabb végtagú, általunk nem ismert küzdőrendszerben jártas, illetve ezek kombinációi. Ugyancsak felmerülhet az eszközhasználat, és szinte biztos hogy ellenfeleink többen vannak. (Statisztikailag a 2:1 és 3:1 arány a leggyakoribb.) Nekünk ezért ki kell tudnunk használni teljes erőnket, sebességünket, robbanékonyságunkat, és a magunk jól begyakorolt, több ember és eszközök ellen is alkalmas harcmodorát is rá kell tudnunk kényszeríteni az ellenfeleinkre. Küzdősportban szintén nagy szükség van a fenti képességekre, a jól képzett ellenfél magas harcértéke miatt.

Az sstyle a fentiek miatt offenzív irányzat, amely akár sportban, akár önvédelmi szituációban azonnal igyekszik átvenni a kezdeményezést. Mivel – különösen több ellenfél esetén – rövid idő áll rendelkezésre, ezért nagyon dinamikus, robbanékony és szokatlan megoldásokat használ, magas szintű a testhasználat, a megtévesztés, a félrevezetés. Nem réseket keres a másik védelmén, hanem mozgásával maga hozza létre azokat, és ezekbe beletámad. Az sstyle védekezése is jellemzően támadó jellegű, és előkészíti az ezt követő (vissza)támadó mozgást. Az erő és a sebesség egyszerre van jelen a közelharcban is.

Pusztakéz vagy kesztyű?

Az sstyle eredetileg pusztakezes irányzat, mozgásanyaga, technikái így vannak kitalálva. Szerencsére a legtöbbjük kesztyűben is ugyanúgy hajtható végre, ezért a kesztyűs gyakorlás és a pusztakezes küzdelem,  sport és önvédelmi változat kevéssé különbözik, mindet gyakoroljuk is. Furán hangozhat, hogy azért használunk sokféle védőfelszerelést, hogy életszerűbben gyakorolhassunk, de aki benne van, az megtapasztalja. Kezdőknek bokszkesztyű, egyszerűbb sípcsontvédő és egy kézvédő a minimál csomag, a haladóknak ennél már komolyabb felszerelés célszerű. 

Mozgás vagy erőnlét?

Az erő és erőnlét mindig is mozgás és különösen a harci rendszerek fontos része, edzése, fejlesztése megkerülhetetlen, versenysportban pedig egyenesen döntő jelentőségű. Az sstyle önvédelmi szemlélete azonban a precíz mozgásra ugyanilyen, ha nem nagyobb hangsúlyt fektet. Nem gazdaságos ugyanis egy lehetségesen bekövetkező önvédelmi esemény miatt, évtizedeken keresztül folyamatosan egy igen magas edzettségi szintet fenntartani. A megszerzett erő és erőnlét az edzés hiányában - munka, elfoglaltság, család - visszafejlődik, a pontos, jól begyakorolt mozgás azonban megmarad. Az erő koncepciója tehát nálunk inkább a mozgásra, a testsúly irányítására épül.

Erő

Az alapfelételezés szerint – ellenfelünk erősebb, nagyobb mint mi – saját erőnket maximálisan ki kell használni. A nagyobb ellenfél meglepően sokat bír, közepes ütésekkel, rúgásokkal semmire nem megyünk ellene. Az edzett fizikum tehát alapfeltétel, de önmagában kevés. Az erőkifejtést testtömegünk és mozgásunk – lendületünk – felhasználásával minél jobban igyekszünk fokozni. Ütéseink, rúgásaink során arra törekszünk, hogy végrehajtásuk közben testtömegünk - súlypontunk - minél inkább az ellenfél felé mozduljon, ezzel növelve a becsapódás energiáját. Ez más irányzatokhoz képest szokatlan mozgást és más küzdelmi koncepciót igényel, ám hatékonysága erősebb ellenfél ellen is roppant magas, hasonló fizikum esetén pedig jelentős fölényt eredményez. 

Dinamika, mozgékonyság

Az alapfeltételezés szerint ellenfelünk magasabb, hosszabb végtagú mint mi. Aki már küzdött ilyen ellenfelekkel, az tudja hogy ez mekkora kihívás: még nagyobb mint az erősebb ellenfélé. Az sstyle ezért kimondottan ilyen irányba (is) lett fejlesztve. Az egyik koncepció a robbanékonyság növelését vette alapul, azaz hogy gyorsabban át tudjuk hidalni az ellenfél küzdőtávját, és a magunk számára ideális ütő-rúgó távba kerüljünk. Ez részben fizikai edzés, részben speciális előremozgások és védések begyakorlásával történik. A másik koncepció a gyors, rövid zavaró mozgásokat és gyors helyzetváltoztatásokat célozta. E két koncepcióból alakult ki az sstylera jellemző, szinte névjegyéül szolgáló dinamikus mozgás, melynek lábmunkája úgy lett kialakítva, hogy több ellenfél elleni mozgás esetén is hatékony legyen.

Ütő és rúgótáv, erő és dinamika

Az alapfeltételeknek - többféle fizikai hátrány-  megfelelően, többféle ütő és rúgó technikát alkalmazunk.   A magasabb, hosszabb végtagú ellenfelek gyakorisága miatt a hosszabb ütő-rúgó távolságú változatokat tekintjük alaptechnikának. Ezek a vállöv és medence, illetve a törzs megfelelő kihasználásával a legtöbb  irányzat hasonló technikáinál több (olykor 5-10) centiméterrel hosszabbak, áthidalva ezzel a  magasságkülönbség jelentős részét. Ezen belül is két fajtát különböztetünk meg, van egy erőre és egy sebességre optimalizált változat. Azaz van egy nagyon gyors és erős, illetve egy gyors és nagyon erős változat. A kettőből az ellenfél alkata, harcmodora, pozíció, távolság, harci helyzet stb. függvényében választhatunk. A fentiektől kissé eltérnek a rövidebb, illetve oldal- és hátramozgás közben alkalmazható technikák, de ezekre is vonatkoznak az alapelvek: az erő és a robbanékony mozgás kihasználása.

Védekezés

Az sstyle nagy figyelmet fordít a védekezésre, tapasztalataink alapján nagyobbat mint mások, ami  offenzív irányzatnál furcsának tűnhet. Ennek több oka van, az egyik az önvédelmi szituáció kezdő támadása, melyet hárítanunk-elkerülnünk kell, a másik, hogy támadás közben, nagy távot áthidalva –magasabb ellenfél esete- könnyen sebezhetőek lennénk, harmadik, hogy a speciális védéseket alkalmazva megtörhető az ellenfél lendülete és mozgása, ezáltal könnyebben átvehetjük az irányítást.

A védekező technikákat megelőző, aktív és passzív csoportokba soroljuk. Megelőző lehet pl egy gyors ütés, az aktív általában gyors, ütésszerű védés, a passzív pedig védés, hajlás, lezárás, ellépés stb. A biztosító védéseket támadás közben, az ellenfél kontra akciói ellen használjuk. Igyekszünk minden védést úgy használni, hogy egyben egy visszatámadás előkészítését is szolgálja.

Közelharc

Az sstylenak – a jelentős fizikai hátrányok feltételezéséből kiindulva, különösen nagyobb súlyú ellenfél ellen - nem célja a döntést közelharcban kierőszakolni, ennek ellenére jól fejlett közelharcos, belharcos rendszerrel rendelkezik. Ennek az a magyarázata, hogy sűrűn állhat elő ilyen helyzet, amelyre készülni kell. A magasabb ellenfélnek a térd és könyök, a súlyosabbnak a földrevitel lehet az erőssége, és elég egy pillanatnyi kihagyásunk vagy hibánk, és máris belesodródunk. Ahhoz, hogy gyorsan és biztonságosan kilépjünk ebből és ismét a nekünk kedvező pozíciót vehessük fel, jártasnak kell lennünk a közelharcban, arról nem beszélve, hogy a közelharcban is szintén gyors és dinamikus mozgásunk miatt, akár fölénybe is kerülhetünk. Életszerű helyzetekben meglepő lehet az is, hogy az sstyle a megszokott birkózástól, judo-tól stb eltérő technikai megoldásokat és szabadabb koncepciót (fejelés, érzékeny részek támadása stb) alkalmaz.

Eszköz elleni védekezés

Ez a küzdőrendszer nagyrészt a magasabb ellenfél elleni módszerekből a több irányú gyors lépés és mozgástechnika hozzáadásával lett kialakítva. Elsősorban tehát nem technikai fogásokból áll, hanem a megelőzés vagy  elkerülés az elsődleges cél, és az így megnyíló réseket, szituációkat használjuk ki visszatámadásra. Aki tehát az sstyle alapmozgását jól elsajátítja, automatikusan egy kitűnő alapot szerez az eszköz elleni védekezéshez is. Ezt a szemléletmódot nagyon fontosnak tartjuk, ugyanis az összegyűjtött tapasztalatok alapján ez a mód látszik mind közül a legkevesebb sérüléssel, sebesüléssel járónak. A technikai fogás alapú megközelítést nem tartjuk megbízhatónak, hiszen ehhez az eszközös rendszerek teljes technikai repertoárját ismerni kellene, ami jóval meghaladja a legtöbb gyakorló lehetőségeit. Ugyanakkor az elterjedtebb, alapszintű technikák ellen felkészülünk, illetve a közelharcos felkészítésben is szerepel az ún előkerülő fegyverek elleni gyakorlás (például, ha a gyakorlás során valakit hüvelykujjal bordán tudunk bökni, az veszített: nem kontrollálta kellőképpen a kezünket, lett volna idő és lehetőség kést húzni is… )

Több ember elleni küzdelem

A témában elhangzó reakciók alapján, a több ellenfél elleni küzdelem roppant nehéz ill. megoldhatatlan problémaként terjedt el a köztudatban. Ez a helyzet valóban nehéz, de azért árnyaltabb, mivel pl a taktikai önvédelmi rendszerek jó eredményeket tudnak benne felmutatni. Mint az alapkoncepció része, a kezdetektől jelen volt az sstyle fejlesztésében is. Azaz, az eszköz elleni védekezéshez hasonlóan, aki az sstyle alapmozgását megtanulja, önkéntelenül elsajátítja a több ellenfél elleni módszer alapjait is. A jó küzdő igazából itt élheti ki magát teljesen, az 1:1 küzdelemben ugyanis sok sstyle elvet – lendületmegtartás, forgás, tört irányú mozgások, oldal-hátra irányú technikák, ellenfelek egymást zavaró irányítása stb. csak erőltetve, vagy egyáltalán nem lehet alkalmazni. Az sstyle lábmunkájának előnye talán ebben küzdelmi formában mutatkozik meg a legjobban.